Sunday, December 18, 2011

RAJA BAIK PULIH!! EPISOD 2.

Mat Wey.Hari ni saya bangun 2 jam sebelum subuh sebab terlalu tak sabar nak memulakan kerja! Tugas pertama untuk hari ini adalah mengopek sticker pada tong besi ini dan selepas itu membuat 'sand blasting' untuk membuang semua cat.-Mat Wey.




Sticker yang telah dibuang.



Proses mencanai..

Setelah semua cat dibuang sekarang saya akan mencanai pemegang tudung tong ini untuk membuang 'chroame'. Apa barang 'chroame'?? Ini kerana saya mahu pemegang ini nampak lagi 'solid' setelah saya membuat 'high polish' keatas pemegang ini supaya kelihatan seperti cover enjin motor Harley Davidson! Baru lah mantap bro!-Mat Wey.




Pemegang yang telah dicanai.





Keesokannya..



Mat Wey berehat. Hari ini saya akan mulakan proses mengecat lapisan awal atau 'under coating'. Saya akan mulakan dengan cat putih!-Mat Wey.


Proses 'under coat' telah dimulakan.





Lapisan demi lapisan dicat oleh Mat Wey.





Dua jam kemudian..




Rehat lagi.

Rehat dulu la bang, isap rokok sebatang, banyak sedut cat tadi, sekarang sedut asap pulak! Kejap lagi saya akan mulakan proses mengecat warna Coca-Cola iaitu merah! Kirim nasi ayam boleh??-Mat Wey.




Cat warna 'finishing' ni kita perlu teliti, setiap lapisan yang dicat perlu digosok semula untuk mendapat permukaan yang betul-betul rata!-Mat Wey.


Tekun!

Nak jadi tukun dah ni bro!-Mat Wey.

Memang tekun brader ni.. Anak sapa la ni..??


Dua jam limaminit kemudian..



Rehat makan kacang dulu bro! Kasi release tension dulu.. Penat baangg! Nasi ayam takde jugak sampai brader?? Apa daa bajet ciput buat dokumentari??!!-Mat Wey.

Sambung kerja lagi..







????

Bang, interview kejap-kejap lagi boleh tak?? Asal saya rehat je nak interview! Semak la brader!! Saya penat ni baanngg!! Dah la kirim nasi ayam tak dapat-dapat!!-Mat Wey.




Dua jam tiga minit kemudian..




Proses lapisan cat merah terakhir sedang giat dijalankan.






Sejam empat puluh tiga minit kemudian..


Mat Wey ingin berkata sepatah dua.

Saya telah selesai mengecat keseluruhan tong besi ini. Kerja saya selesai untuk hari ini. Besok saya akan mulakan proses memasukkan logo tulisan Coca-Cola pula. Proses ini adalah proses yang paling sukar dalam kerja baik pulih ini. Insyaallah saya akan buat yang terbaik besok! Nak pegi tido dulu bang supaya hari esok rasa cepat sampai! Tata! Tak payah la brader nasi ayam, saya boleh buat sendiri!!-Mat Wey.


Logo tulisan Coca-Cola yang telah disiapkan oleh Mat Wey.






(Suara bergema) Apakah Mat Wey akan berjaya menjadikan tong ini berseri-seri?? Atau malap?? Kita akan saksikan di episod akan datang dalam Raja Baik Pulih!!

3 comments: