Sunday, January 23, 2011

COCA-COLA EMBOSSED HOBBLE SKIRT.

Atas permintaan seorang teman yang meminati botol-botol Coca-Cola terutama botol Coca-Cola yang berbentuk Hobble Skirt, aku paparkan sekali lagi botol Coca-Cola Hobble Skirt yang aku telah jumpai penghujung tahun lepas. Tapi sebelum itu mungkin ada yang belum tahu apa itu Hobble Skirt. Hobble skirt adalah sejenis pakaian perempuan yang merupakan skirt yang ketat di bahagian lutut dan kembang di bahagian bawah yang amat terkenal dalam era lewat 1800 hingga awal 1900. Dalam waktu ini juga syarikat Coca-Cola dalam peringkat mengubah reka bentuk botol untuk strategi pemasaran yang lebih efisyen. Maka timbul idea untuk membuat botol ini mirip bentuk Hobble skirt yang amat terkenal pada waktu itu.

Hobble skirt

Diperingkat awal, inilah bentuk botol Coca-Cola Hobble skirt yang terawal(Gambar A), sehinggalah ia berubah bentuk menjadi botol Coca-cola 'contour embossed' yang kita dapati di Malaya satu ketika dulu(Gambar B).

(A)

Dan inilah (Gambar B & D) botol yang aku jumpai penghujung tahun lepas. Masih mirip bentuk Hobble skirt kerana bentuknya yang besar di tengah dan agak ramping di bahagian bawah serta mempunyai tulisan yang agak kelakar bagi aku kerana bentuknya yang tidak rata atau tidak tepat(Gambar C), tidak sama seperti botol Coca-Cola contour embossed yang biasa kita lihat seperti botol Coca-Cola embossed SG40 atau yang bertanda MSG kerana botol ini mempunyai huruf 'C' yang lebih kelakar!!

(B)
(C)
(D)


Aku masih tidak pasti pada tahun berapaka botol Coca-Cola yang aku jumpa ini dihasilkan dan aku cuba mencari botol Coca-Cola yang seakan-akan botol aku di internet dan hasilnya aku menjumpai gambar botol ini(Gambar kanan). Botol Coca-Cola embossed ini adalah dari Panama, Amerika Selatan dan dikeluarkan dalam tahun 1915. Akan tetapi di bahagian perut botol aku ini aku rasa lebih besar dari botol Panama ini. Adakah botol aku ini dikeluarkan dalam tahun yang sama? lebih lama atau lebih baru?? Aku masih tak pasti..

4 comments:

  1. memang menarik,terutama punggung botol...stim woo!!!

    ReplyDelete
  2. BG.. Kau stim kat punggung mana sebenarnya nih?? hehehee...

    ReplyDelete
  3. bro megat,ko jangan salah faham,hehehehe.

    ReplyDelete