Wednesday, February 2, 2011

SCHWEPPES BOTOL BESAR-VARIASI.

Schweppes botol besar ni dah beberapa kali aku dapat semenjak terjebak dalam arena Botologi ni, cuma baru semenjak dua menjak ni je aku dapat variasi yang berbeza, tak pun aku baru perasan perbezaan pada tiga biji botol Schweppes besar ni yang ada pada aku. Gambar yang paling kanan sekali masih tak berbasuh kerana baru dapat hujung tahun lepas (alasan je sebenarya). Jadi mari kita tengok perbezaan pada botol-botol Schweppes ini.


SCHWEPPES BOTOL BESAR.



Kalau kita lihat, botol yang paling kiri sekali, logo Schweppes yang berwarna biru tidak mempunyai latar belakang putih seperti kedua botol yang lain. Logo bawah dan tulisan adalah sama dari pengamatan aku.



Dan di bahagian belakang ada perbezaan dari segi tulisan "This Bottle Remains The Property Of Union Ltd." Botol Paling kiri dan tengah mempunyai tulisan yang sama manakala botol paling kanan tidak mempunyai tulisan ini. Lain perbezaan adalah tulisan 'embossed' Schweppes pada botol paling kiri berada di bawah lubang acuan bulat manakala botol paling kanan tulisan 'embossed' Schweppes berada di atas acuan. Manakala lubang acuan untuk botol tengah berada di bahagian tapak botol yang berbentuk 'longkang.'

Botol kiri


Botol paling kanan.

Setakat ini aku hanya ada tiga jenis botol Schweppes besar. Mungkinkah ada lagi variasi lain?? Bagi aku tak mustahil, botol soda Malaya atau versi Malaya kita ini mempunyai berbagai-bagai reka bentuk bagi memenuhi matlamat pengiklanan pada masa itu jadi setiap jenama mempunyai berbagai variasi yang berbeza.

No comments:

Post a Comment